Teksturowanie

 

Teksturowanie ZBrush – opis funkcji:

 

1. POLYPAINT

Polypainting umożliwia malowanie na powierzchni modelu bez konieczności uprzedniego przypisania mapy tekstury, która może być utworzona w późniejszym czasie. Malowana powierzchnia może być następnie przeniesiona na mapę. Polypainting posiada mnóstwo zalet w porównaniu ze standardową procedurą. Nie trzeba wcześniej ustalać rozdzielczości tekstury. Podobnie jak rozpakowanie na współrzędne UV. 

Aby zrozumieć jak działa PolyPainting wyobraź sobie mapę tekstury o wymiarach 2048 x 2048, która posiada nieco ponad 4 mln pikseli. Jeśli pracujesz z 4 mln wielokątów i chcesz pomalować ich powierzchnię, przypisanie każdemu wielokątowi jednego koloru, daje taką samą ilość informacji jak 4 mln pikseli na mapie tekstury. Z PolyPainting możesz umieścić wszystkie szczegóły obrazu bezpośrednio na modelu, a następnie przenieść te szczegóły na mapę tekstury, gdy obraz będzie kompletny.

 

2. SPOTLIGHT

 

Innowacyjny system malowania Spotlight umożliwia edytowanie obrazu w ZBrush, a następnie pozwala na wyświetlanie go na powierzchni modelu przy użyciu intuicyjnych pędzli do rzeźbienia i malowania. Spotlight to nie tylko narzędzie do teksturowania. Importowane obrazy mogą być zmieniane, układane warstwowo. Dopasuj odcień i intensywność.  Użyj narzędzia symetrii, aby zaaplikować kolor skóry, tatuaże i inne szczegóły po obu stronach twarzy lub postaci jednocześnie!System Spotlight jest prosty w użyciu. Czytelny interfejs zapewnia wygodną pracę – wszystko, czego potrzebujesz jest w zasięgu ręki.

 

3. UV MASTER

 

 

 

Podczas tworzenia lub stosowania mapy tekstury, model 3D potrzebuje układu UV. Są to współrzędne 2D, które określają jak aplikacje 3D nałożą teksturę na model. Do tej pory proces tworzenia mapy UV był czasochłonny i wymagał wysokiego poziomu wiedzy technicznej nie pozostawiając wiele czasu na kreatywność.

UV Master to dodatkowy plug-in, który za pomocą jednego kliknięcia utworzy bardzo wydajne mapy UV dla Twoich modeli. Ten darmowy plug-in reprezentuje tę samą ideę co inne narzędzia w ZBrush, zapewnia artyście maksymalną swobodę twórczą przy minimalnych technicznych przeszkodach!

Nowoczesna technologia UV Master umożliwia komputerowi wykonanie najbardziej kłopotliwych zadań technicznych. Jako, że mapy UV generowane przez plug-in mogą być w jednej całości, każdy edytor obrazów 2D będzie w stanie zrozumieć model UV i pozwoli na edycję i malowanie, podobnie jak ć z ręcznie rozpakowanym UV. Atutem rozwiązania UV Master jest błyskawiczne działanie: w kilka minut osiągniesz to, co w innych podobnych programach może trwać godzinami! Wystarczy załadować model 3D, kliknąć Unwrap i gotowe!

Jeśli potrzebujesz większej kontroli nad tym automatycznym procesem, użyj trybu Control Painting, aby ograniczyć tworzenie połączeń siatki w pewnych obszarach. Zaledwie kilka szerokich pociągnięć zwiększy dynamikę całego procesu przy minimalnym wysiłku.

Ponadto, tryb gęstości Master UV pozwala zdefiniować obszary, w których potrzebujesz więcej albo mniej miejsca na pixele określające teksturę – bez konieczności miejscowego skalowania lub rozciągania mapy UV „ręcznie”. Przykładowo możesz zastosować większą gęstość na twarzy, a mniejszą z tyłu, po prostu malując obszary przed kliknięciem Unwrap!

UV Master zapewnia szereg narzędzi:

  • Rozłożenie mapy UV oraz odwrotnie – nałożenie jej na model 3D ułatwia wizualizację. 
    Możesz nawet modyfikować UV za pomocą TransPose oraz narzędzi do rzeżbienia w ZBrush.
  • Kopiowanie i wklejanie UV między modelami o tej samej topologii.
  • Tworzenie wysp UV w oparciu o Polygroups.
  • Nałożenie istniejącej mapy UV i / lub szwów (seams), a następnie rozłożenie nowej mapy UV 
    za pomocą wysokiej jakości algorytmu UV Master!
  • Możliwość zastosowania specjalistycznych obliczeń za pomocą Ambient Occlusion w celu przyciągnięcia szwów UV do mniej widocznych części modelu.